Przebudowa odcinka od Białegostoku do Ełku za prawie 6 mld złotych oraz nowa Warszawa Wschodnia za ponad 3 mld złotych to największe przetargi, jakie PKP PLK ogłoszą w przyszłym roku. Łączna wartość zamówień przekroczy 15 mld złotych i będzie dotyczyć 1300 km torów.
PKP PLK właśnie zapowiedziały pierwsze przyszłoroczne plany inwestycyjne. Łączna wartość planowanych do ogłoszenia przetargów przekroczy 15 mld złotych i obejmie 1300 kilometrów torów.
– W 2025 roku chcemy ogłosić przetargi na co najmniej 15 miliardów złotych. W zależności od tego jak będzie przebiegać saturacja rynku i jak szybko będzie szło uzyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych dla kolejnych projektów, będziemy dostosowywać harmonogram. To jest nasz plan minimum – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP PLK.
Rekordowy przetarg w historii PLK
W pierwszym kwartale przyszłego roku ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę odcinka Białystok – Ełk w ramach Rail Baltici, a wartość tego zadania to około 6 mld złotych. Będzie to największy, pod względem wartości, przetarg w dotychczasowej historii PKP PLK.
– Jeszcze w styczniu 2025 r. mamy zamiar ogłosić absolutnie największy w historii przetarg PKP PLK na modernizację Rail Baltica między Białymstokiem a Ełkiem. Z przyczyn logistycznych, tego jak ta linia przebiega oraz jak została zbudowana uznaliśmy, że realizowanie jej z jednym konsorcjantem będzie najkorzystniejsze. To skomplikowane i ważne zadanie, do którego chcemy mieć jednego partnera z drugiej strony. Prace na tym odcinku będą prowadzone przy zachowaniu ruchu – mówi Mochocki.
– Wiemy, że tak duży przetarg może być też wyzwaniem finansowym dla firm i odpowiednio się do tego dostosujemy. Wiemy z rozmów z firmami budowlanymi, że postrzegają one ten przetarg jako duży i jako wyzwanie, ale jednocześnie na tyle długo przed jego ogłoszeniem dostały informację, że będą mogły się przygotować, dlatego myślimy, że skala tego postępowania nie będzie jakimkolwiek ograniczeniem rynku – zaznacza Mochocki.
Linia nr 12 oraz kontynuacja Podłęże – Piekiełko
Do tego w pierwszych miesiącach przyszłego roku PLK ogłoszą przetarg na przebudowę fragmentu linii kolejowej nr 12 od Skierniewic do Czachówka Wschodniego, to zadanie jest warte około 1,4 mld złotych.
Do realizacji zostaną również skierowane następne odcinki nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko - PLK ogłoszą bowiem przetargi na budowę odcinków Podłęże – Gdów oraz Podłęże Balachówka – Podłęże. Łączna wartość obu zadań to około 2,3 mld złotych. W ramach wspomnianego projektu zostanie także uruchomione postępowanie przetargowe na przebudowę odcinka linii nr 104, między Tymbarkiem a Limanową, o wartości 1,3 mld złotych.
W drugim kwartale przyszłego roku ma ruszyć przetarg na budowę nowej stacji kolejowej na CMK,
a więc Białej Rawskiej. Ma ona kosztować około 130 mln złotych.
Dużo przetargów na linię nr 201 oraz kolej do elektrowni atomowej
Trzeci kwartał upłynie z kolei pod znakiem dalszych przetargów na modernizację
linii kolejowej nr 201. PLK planują ogłosić przetargi na przebudowę odcinka Wierzchucin – Lipowa Tucholska (wartość 1,3 mld złotych), Wierzchucin – Maksymilianowo (1,2 mld złotych) oraz Gdańsk Osowa – Gdynia Główna (1,2 mld złotych).
W trzecim kwartale pojawią się także przetargi związane z budową elektrowni atomowej w Choczewie - modernizacja odcinka Lębork – Łeba oraz budowa nowej linii kolejowej z Choczewa
przez elektrownię do Łeby. Łączna wartość tych dwóch przetargów to 1,2 mld złotych.
Nowa Warszawa Wschodnia
W czwartym kwartale PLK ogłoszą przetarg na
przebudowę Warszawy Wschodniej, która ma kosztować 3,3 mld złotych a także na modernizację odcinka Lipowa Tucholska – Kościerzyna (1,3 mld złotych) oraz na prace budowlane w ciągu
Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec (400 mln złotych).
– Suma kwot dla poszczególnych przetargów ze wszystkich kwartałów jest większa niż zapowiadane 15 mld zł. Wynika to z tego, że jeśli prace będę szły sprawnie to PKP PLK będą gotowe na ogłoszenie większej liczby postępowań – powiedział prezes PKP PLK, Piotr Wyborski.